17فروردین1401

بیل گیتس : خیلی از این همه گیری گذشته است

بیل گیتس : خیلی از این همه گیری گذشته است

خوش‌بین متعصب فکر می‌کند که افراد مضطرب (مثل من) باید از کووید گذر کنند و برای بیماری‌زای شریر بعدی برنامه‌ریزی کنند.
بیل گیتس می گوید همه گیری ها را می توان لغو کرد، اما رهبران جهان باید از هم اکنون آماده شدن برای تهدید بعدی را آغاز کنند. وقتی بیل گیتس در کنفرانس TED امسال روی صحنه رفت، یک سطل چوبی کوبیده را که با دست ساخته بود با خود آورد. با دهانه ای پهن و دسته های کوچک در بالا، سطل آب نمادی  از روم باستان بود. در سال 6 پس از میلاد، یک آتش سوزی ویرانگر امپراتور آگوستوس را بر آن داشت تا سیستم نگهبانی شبانه را سازماندهی کند. نگهبانان برای انجام وظایف خود به عنوان تیم آتش نشانی اختصاصی رم به این فناوری نه چندان بدرد بخور متکی بودند.

بیل گیتس

گیتس که در مقابل جمعیت در ونکوور با ژاکت همیشگی و شلوار کتانی خود ایستاده بود، از این پایه استفاده کرد تا یکی از نکات کتاب جدید خود، چگونه از همه گیری بعدی جلوگیری کنیم، به تصویر بکشد. او نسخه‌ای مدرن را پیشنهاد کرد که تقریباً شبیه به صدا در یک سریال تلویزیونی است: یک تیم دائمی متشکل از 3000 نفر در سراسر جهان به نام GERM. این گروه شیوع‌های احتمالی را زیر نظر خواهد داشت، روابط نزدیکی با مقامات بهداشت عمومی در سراسر جهان ایجاد می‌کند و بر تمرین‌ها نظارت می‌کند تا برای عواقب اجتناب‌ناپذیر و حتی بدتر از کووید آماده شود.

خوش‌بینی مصرانه‌ای که او به این ایده و بسیاری از سخنرانی‌هایش آورد، هیچ شباهتی به زنگ غم‌انگیز سخنرانی‌اش در TED در سال 2015 نداشت، ترسی درباره عدم آمادگی ما برای یک بیماری همه‌گیر قریب‌الوقوع. این ارائه 43 میلیون بازدید در سایت TED به دست آورده است. متأسفانه، او می‌گوید، 90 درصد از آنها پس از اینکه کووید پیش‌بینی خود را به طرز غم انگیزی دقیق کرد، به وجود آمدند.

با این حال، چند ساعت پس از سخنرانی امسال با گیتس نشستم و متوجه شدم که چقدر توجه او به طور کامل از چیزی که حداقل به نظر من یک بحران مداوم است، منحرف شده است. او کمتر از این که چگونه کووید (به طور قابل درک) توجه و منابع را از سایر بیماری های مورد علاقه به بنیاد بیل و ملیندا گیتس جلب کرده است، جالب بود. (با وجود اینکه نام های بنیاد از هم جدا شده اند، حداقل در حال حاضر هنوز با هم کار می کنند.)